1
+13

Mikä on Flashin tulevaisuus? Ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Julkaistu 5.4.2012 08:20 Henrik Kärkkäinen
flashpeli
Miniclipin Superhero Pizza -pelin pitsassa on paljon täytteitä. Oliivien, tomaattikastikkeen, katkarapujen, kinkun lisäksi siellä on flässiä.

Flash ei meille näy, vaikka sitä päivittäin näemme. Nettivideot, navigointivalikot ja selainpelit ovat usein sillä ohjelmoituja. Mutta Flash voi huonosti. Mitä seuraa sen kuoleman jälkeen? Vastaus: parempi tulevaisuus.

Suurin osa surffaajista ei tiedä, mikä Flash on. Useimpien sitä ei tarvitsekaan tietää.

iPad-käyttäjille se on syy, miksi nettivideoita ei voi katsella tai saitilla ei ole lainkaan navigointivalikkoa. Ja silloin kun sivustoa käytetään jollain muulla kuin iLaitteella, valikot ärsyttävät, vilkkuvat ja juoksevat karkuun

(Ja ennen kuin ehditte sanoa: ei, MBnetin ärsyttävät, vilkkuvat ja karkuun juoksevat valikot eivät ole Flashia.)



Kulinaristivideo kiinalaisista virtsamunista jää näkemättä iPhonella Ilta-Sanomien nettisivustolta. Videon latautumista ei kannata jäädä odottelemaan. Siinä menee vähimmilläänkin vuosia. 

 

Apple ei siis Adoben Flashin kelkkaan lähtenyt. Steve Jobsin listaamien syiden lisäksi tähän lienee vaikuttanut se, että Flashilla voi tehdä pelejä. Ja niitähän ei saa iOS-laitteilla pelata, ei ainakaan muuten kuin iTunesista ja Applen kontrolli- ja provisioputken kautta vedettynä. 

Mutta kaikesta tästä huolimatta Adobe näyttää olevan sitä mieltä, että sillä on liikaa kavereita. Flash Playerin uusin 11.2-päivitys nimittäin tuo tullessaan jänniä juttuja. 

Ensinnäkin Flashin Linux-tuki loppuu. Uusia ominaisuuksia ei enää tule. Korkeintaan bugikorjauksia. Päivittyvän Flashin Linuxiin saa enää Googlen Chromella, johon Flash pultataan Pepper-nimisen rajapinnan kautta. 

Eli jos Flashia Linuxissa käytät, olet naimisissa Chromen kanssa. Ei mene ihan nätisti yksiin Linuxin vapaan filosofian kanssa. 

Vaikka Flash kehittyy jatkossa Linuxissa vain Google Chromen kautta, eivät kaikki soisi edes tätä tapahtuvan. Flash Control -selainlisäke panee Flashin aisoihin Chromessa. 


Adobe tyhjentää haulikon toisen piipun toiseen jalkaansa ilmoittamalla, että se alkaa vetää 9 prosenttia välistä Flash-pelien tuotoista elokuusta alkaen.

Ei ihan kaikesta kuitenkaan. Jos sovelluskehittäjä ei käytä Stage3D-rautakiihdytystä tai domain memorya (onko tälle olemassa mielekästä suomennosta?), ei tarvitse maksaa.

Eli vanha kunnon "ilmaiseksi ei saa yhtä hyvää" -ajatus. Paitsi että sovelluskehittäjä maksaa tuimasti jo Flashin kehitystyökaluista. 

Mutta miksi kaiken tämän pitäisi kiinnostaa? Siksi, että jos tämä kehityskulku ei teekään maailmasta parempaa paikkaa, webistä se tekee ehkä kuitenkin vähän paremman.

On nimittäin kovin helppoa ennustaa, että tämä on se viimeinen oljenkorsi arkkuun ja naula kamelin selkään, joiden myötä html5 tekee mahtiharppauksen Flashin kustannuksella. 

Mutta siitä ei ole silti pelkoa, että iOS:lla pääsisi katsomaan IS TV:stä, miten virtsamunat ovat suurta herkkua Kiinassa. Apple tuskin tuo jatkossakaan iOS:ään Flashia, jota on ollut niin innokkaasti tappamassa.

Eikä kukaan myöskään muunna kaikkia miljardibiljardeja tunteja nettivideoita muihin formaatteihin. 

Avainsanat: Adobe, flash, html5

Käyttäjien kommentit (0)
Järjestys:
  • Vanhimmat ensin
  • Uusimmat ensin
  • Parhaimmat ensin

Osallistu keskusteluun

Oletko kokeillut Steamin Linux-versiota?

  •  
  •  
  •  
MBlabra ja Net.nyt
Näytä kaikki